"Времена в английском языке (present simple and present continuous, past simple and past continuous)"

Автор: Скоркина Елена Николаевна
Должность: учитель английского языка
Учебное заведение: МБОУ гимназия № 10
Населённый пункт: г.Воронеж, Воронежская область
Наименование материала: методическая разработка
Тема: "Времена в английском языке (present simple and present continuous, past simple and past continuous)"
Дата публикации: 26.07.2016

Вернуться назад       Перейти в раздел

Текстовая часть публикации

Времена в английском языке

( Present Simple or Present Continuous, Past simple or Past Continuous)
времена в английском языке
представляют трудности для изучающих английский. Объясняется это тем, что система времен в английском языке непохожа на ту, которая используется в русском языке. Однако у системы английских времен есть неоспоримое достоинство – она обладает строгой упорядоченностью, логичностью, и подчиняется законам грамматики. Всего в английском языке существует 12 времен, которые делятся на четыре группы: -simple (группа простых времен); - continuous (группа длительных или продолженных времен); - perfect (группа совершенных времен); - perfect continuous (группа совершенных длительных времен). Каждая группа времен в английском языке выражает разные ситуации. Простые времена описывают факт происхождения действия, безотносительно протяженности этого действия. Также они используются для описания действий, которые происходят с некоторой регулярностью. Длительные времена описывают то, что происходит в течение какого- либо промежутка времени, как правило, заданного тем моментом, о котором идет речь. Также глаголы данной группы времен всегда строятся с использованием глагола be, и к ним всегда добавляется окончание "-ing". Совершенные времена описывают действия, которые уже завершились к какому-либо моменту времени. Глаголы в данной группе времен всегда используются с вспомогательным глаголом have, и они всегда стоят в форме причастия прошедшего времени. Совершенные длительные времена, определяют в себе признаки времен совершенной и длительной группы, они описывают действия, которые продолжались на протяжении определенного периода времени. Глаголы данной группы используют два вспомогательных глагола – have и been, и имеют окончание "-ing". Далее даны упражнения на отработку простых и длительных времен.

Present continuous and present simple;

past continuous and past simple

№ 1 Choose the correct form of the verbs.
- Hello, Mike! What (1) are you doing / do you do in this part of London? - Well, actually, (2) I’m looking / I look at flats round here. - Flats? (3)Are you wanting / Do you want to move? - Yes, in fact, believe it or not, Mandy and I (4) are getting / get married. - That’s great! Congratulations! When (5) were you deciding / did you decide? - Only last week. It was while we (6) were staying / stayed with her family in Scotland. Now (7) we try / we’re trying to find a suitable flat. - It’ll be great to have you as neighbours. I hope you manage to buy one soon. - Oh, we (8) aren’t looking / don’t look for one to buy. We (9) aren’t having / don’t have enough money yet. (10) We’re wanting / We want to find somewhere to rent. - Yes, of course. That’s what we (11) did / were doing at first. Actually, in the end, my brother (12) was lending / lent us some money. That’s how we (13) were managing / managed to buy ours. - Really? Perhaps I’ll talk to my family before (14) we choose / we’re choosing a flat. - That’s not a bad idea. My family (15) gave / were giving us quite a lot of helpful advice. Now, what about a coffee? There’s a good place just round the corner. - Oh, yes, I (16) looked / was looking for somewhere to sit down when I bumped into you. Let’ go. bump into – наталкиваться (натолкнуться) на Key to the exercise 1 are you doing 2 I’m looking 3 Do you want 4 are getting
5 did you decide 6 were staying 7 we’re trying 8 aren’t looking 9 don’t have 10 We want 11 did 12 lent 13 managed 14 we choose 15 gave 16 was looking
№ 2 Put the verb in the correct form
1. I tried to explain the situation to my parents, but they just (1) (not/understand) what I (2) (talk) about. 2. It’s a lovely scarf, but unfortunately it (3) (not/belong) to me. 3. Why (4) (you/wear) this dress? You’ll freeze to death in this cold wind! 4. While I (5) (admire) the view, someone (6) (steal) my bag which contained all my traveller’s cheques. 5. Look! (7) (you/see) that man standing beside the cash desk? I’m sure he (8) (plan) to steal something. 6. Tea or coffee? I (9) (make) both, so just say which you (10) (prefer). 7. The boys (11) (not/want) to come shopping with us yesterday because they (12) (watch) the football on television. 8. Now I (13) (understand) what you (14) (try) to say. 9. The coffee (15) (smell) wonderful. Key to the exercise
1 didn’t understand 2 was talking 3 doesn’t belong 4 are you wearing 5 was admiring 6 stole 7 Do you see 8 is planning 9 am making 10 prefer 11 didn’t want 12 were watching 13 understand 14 are trying 15 smells
№ 3 Put the verb in the correct form
1. The students (1) (play) a game when the professor (2) (arrive). 2. (at a party) Usually I (3) (enjoy) parties but I (4) (not/enjoy) this one. 3. Cora (5) (read) a letter when Jimmy (6) (phone) her. 4. I (7) (walk) home when it (8) (start) to rain. 5. Normally I (9) (finish) work at 5.00, but this week I (10) (work) until 6.00 to earn a bit more money. 6. While Henry (11) (walk) in the mountains he (12) (see) a bear. 7. The sauce is great. It (13) (taste) really good. 8. I can’t understand why Jack (14) (be) so selfish. He isn’t usually like that. 9. When Don (15) (arrive) we (16) (have) dinner.
10. “(17) (Carol/be) at the party last night?” “Yes, she (18) (wear) a nice dress. Key to the exercise 1 were playing 2 arrived 3 enjoy 4 am not enjoying 5 was reading 6 phoned 7 was walking 8 started 9 finish 10 I am working 11 was walking 12 saw 13 tastes 14 is being 15 arrived 16 were having 17 Were 18 was wearing